1:ans veckobrev v:18

I onsdags var elevernas nya fröken Maja och hälsade på oss. Vi hade förberett lite olika frågor till henne så att vi lärde känna henne lite bättre. Vi frågade bl.a. vilken favoritmat och dryck hon hade och vad hon gjorde på fritiden. Hon stannade hela förmiddagen och fick även vara med när vi jobbade med matte.

På veckans mattepass har vi fortsatt att jobba med talföljder på olika vis. Vi har även tränat på udda och jämna tal. Eleverna tycker att det är ganska lätt med talen under 20 men svårare med tex talet 54, där tiotalet är udda men entalet är jämnt. Tror att de flesta elever kommer att kunna detta efter lite repetition. Nästa vecka är det dags för klockan.

På veckans so-pass har vi lärt oss lite mer om olika kartor. Vi pratade om vad som är viktigt att få med på en karta över en stad. Vi bestämde att kyrkor, rondeller och hus var viktigt. Mindre viktigt var träd, blommor och statyer. Vi letade även upp var alla elever bor och både i Liatorp, Eneryda och Diö. Eleverna tyckte det var häftigt att det fanns kartor där deras hus var markerade. På måndag ska vi gå ut och gå efter en mobil karta.

I går var speciallärare Mia hos oss och gjorde ett lästest där eleverna skulle para ihop rätta meningar med rätt bild. Lite klurigt för man var tvungen att både läsa och titta på bilderna noga. Den 20 maj kommer hon igen och då ska vi skriva till en bild.

V: 19

Måndag:

Tisdag: Nya f-klassare besöker oss, Idrott

Onsdag:

Torsdag: Kristi himelfärdsdag

Fredag: Lovdag

Trevlig helg!!

// Tesan

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.