2:ans veckobrev v 18

På engelskan gjorde vi en hörövning där vi skulle lyssna på vad barnen tyckte om att äta. Det var lite lurigt eftersom de pratade både om mat de gillade och inte gillade.

Denna vecka har vi jobbat med högtider på SO:n. Vi tittade på film om judendomens Chanukka och muslimernas Ramadan och Eid al-fitr. Där efter samlade eleverna stödord tillsamman och skrev sen texter om högtiderna. Igår jobbade vi med olika svenska högtider. Vi tittade på en film och eleverna fick lyssna efter om det är en kristen högtid eller om den har en annan bakgrund. Som avslutning fick eleverna beskriva sin favorithögtid.

På matematiken har vi jobbat med den digitala klockan. Vi pratade bland annat om att vi måste veta om det är ex morgon, eftermiddag, natt eller kväll när vi tittar på den digitala klockan. Klockan 3 kan ju skrivas både 03.00 och 15.00. Det är mycket att hålla koll på när det kommer till klockan och vi kommer träna vidare.

Veckans grej handlade om fjärilen så då passade vi på att göra fjärilens livscykel på bilden. Vi använde ris och 3 sorters pasta för att visa de olika stadierna – ägg, larv, puppa och fjäril.

På svenskan har eleverna fått planera och sen rita en egen serie. De hade fyra rutor att jobba med och fick skriva det som sas i olika pratbubblor.

v. 19

Måndag: Veckans grej – ”svartvit björn”

Tisdag: Idrott

Onsdag: Läsläxa, ta med boken och läskortet.

Torsdag: Kristi himmelsfärd

Fredag: Lovdag.