3:ans veckobrev v.12

I matte har vi denna vecka börjat med kapitlet som handlar om volym och massa. Eleverna har ganska bra koll på detta sen innan men nu tränar de på att omvandla till olika enheter. De arbetar bra tillsammans med sin axelkompis på startuppgifterna som inleder varje ny lektion i boken. Efter att de övat tillsammans så övar de på egen hand i sin övningsbok. På sista mattelektionen idag bjöd även Albin på fika och det var uppskattat av eleverna. Vi tackar Albin för tiden i vår klass och för allt bra jobb han gjort. Han kommer vara på fritids lite på påsklovet och sommarlovet så då kommer de elever som är där få träffa honom lite till 🙂

Eleverna kommer under kommande veckor att hålla i rastaktiviteten på måndagar och onsdagar. De planerar aktiviteten i par och håller sedan i en tagenlek och en annan valfri aktivitet. Denna veckan var det Bosse och Elin som höll i banantagen och King. Bra jobbat!

I torsdags hade vi sista tekniklektionen för terminen och då lärde eleverna sig mer om datorer, hur utvecklingen har skett från allra första datorn till dagens datorer men även om hur lagringen av data har utvecklats från att rista i sten till lagring i ”molnen”. Resten av terminen kommer vi nu ha bild istället.

På idrotten i torsdags höll lärarstudenten Philip i lektionen och fick eleverna testa på två nya lekar, kon-boll och småstjärnorna. Det var väldigt uppskattade lekar som de kommer att lära 2:orna så småningom.

v. 14

Mån: LOV

Tis: Studiedag

Ons:

Tors: idrott, slöjd

Fre:

Trevlig helg och glad påsk!

Sofie