1:ans veckobrev v: 12

Nästa vecka är det redan dags för terminens andra lov, påsklovet. Efter lovet har vi en studiedag så skolan börjar igen onsdagen den 7 april.

I onsdags besökte Carolin från skolbibliotekcentralen oss och gav oss lite nya boktips. Vi får nu låna ut böcker till eleverna som de kan ha till läsläxa. Några utav eleverna gillar de ”gamla” läsläxeböckerna och får givetvis fortsätta att låna dem.

I onsdags avslutade vi ett ganska mastigt område i matten – addition och subtraktion 0 till 40. Vi har bl.a. gått igenom hur man adderar och subtraherar ensiffriga tal till tvåsiffrigt tal,  addera tre stycken ensiffriga tal och problemlösning. Så i går började vi med kapitlet  multiplikation och division. Eleverna fick lära sig att se och bilda lika stora grupper av olika saker samt att beskriva antal grupper och antal saker i varje grupp, tex två grupper med muffins och tre muffins i varje grupp.

På svenskan har eleverna fortsatt med sitt berättelseskrivande. Denna gång skriver vi tillsammans med en kompis. Jag är mycket noggrann med att eleverna får med alla delarna som är viktiga att få med i sin berättelse; huvudperson. miljö, problem, hjälpare, lösning och avslut. Vi fortsätter med detta även efter lovet.

På tekniken denna vecka har vi jobbat med byggen som ska bli stabila på höjden och hålla för en full filpaket. Eleverna delades in i fyra grupper, planera bygget ihop och sedan börja bygga. Alla byggen klarade en filpaket som vägde lite över ett kilo.

På veckans bildpass tillsammans med Jannice har eleverna gjort fina tuppar/höns.

Svaret på veckans grej var Lumelundagrottan. Vi pausar veckans grej några veckor framöver och kommer bl.a. skriva berättelser i stället.

V: 13 Påsklov

V: 14

Måndag – Annandag påsk

Tisdag – Studiedag, fritids är öppet som vanligt

Onsdag – Skolan startar igen efter lovet.

Torsdag –

Fredag –

Hoppas ni får ett fint lov!

// Tesan

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.