F klass v11

Vi började denna veckan med att ha klassråd. Eleverna fick tänka till om vad som var bra på skolan, om något behövde förändras eller om vi behövde någon ny regel för att alla ska ha det trivsamt och tryggt på skolan. I vår klass tyckte eleverna det va bra med rastaktivitet men de ville också att det skulle ordnas dunkgömme som rastaktivitet. De tog även upp att det var trångt och högljutt i hallen vid av och påklädning i samband med rasterna. Elevernas lösning var att ALLA klär på sig vid sin plats ( inte gå runt vid andra elevers platser och prata) och skorna tas på/av vid ytterdörren.                                                     Dessa tankar tog två representanter från vår klass med sig till elevrådet, där elever från alla klasser träffades tillsammans med Jannice.

På Idrotten blev det mycket rörelseglädje när det lektes danstagen och evighetstagen tillsammans med 1:an. Det gäller att hålla koll på instruktionerna till en aktivitet för att det ska fungera för alla. Som avslut blev det en lite lugnare aktivitet där eleverna skulle balansera en ärtpåse på huvudet och även hjälpa en kompis, som tappat sin, med att lägga den på dess huvud.

Idag har vi tillsammans med klass 1 och 2 deltagit i en föreställning från smålandsteatern. Sagobagaren. Via streaming fick vi uppleva en föreställning inspirerad av Alice Tegner. Först tittade vi på en film som handlade om sockerbagaren som skulle ordna en fest, men något hade hänt med djuren som inte dök upp. Eleverna fick som uppgift att avsluta historien genom att komma på en plats, en knipa, ett transportmedel och en skurk som hade drabbat djuren. Därefter spelade smålandsteatern upp vårt påhittade avslut.

V. 12

Veckans bokstav G

Tis: Idrott

Ons: Ta med sak på G

Tors: veckans grej. Ledtråd-svalkande glädje.

Trevlig helg! Maria

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.