3:ans veckobrev v.10

I tisdags blev eleverna klara med sina egna samhällen som de byggt/ritat i sina lärgrupper. De fick presentera samhällena för resten av klassen, berätta om hur de tänkt och vad de döpt samhället till.

Idag har vi fortsatt med att koppla slutna kretsar för att få en lampa att lysa. Denna gången skulle vi använda oss av ledande trolldeg och icke ledande modellera. Vi lyckades inte riktigt med detta tyvärr. Efter mycket experimenterande så kom vi fram till att lampan behövde mer ström än vad som kom fram till lampan. Vi ska nu se om vi kan införskaffa lysdioder istället och prova igen.

I matte har vi fortsatt med längd och höjd. Vi har även repeterat klockan och avslutat veckan med att spela tärningsspelet ”ettan” tillsammans.

De flesta hade listat ut att veckans grej var Eiffeltornet 🙂 Spännande att det tar 15 månader att måla om tornet och att det används 60 ton färg.

Nästa vecka kommer vi att börja lite smått med de nationella proven.

v.11

Mån: glosor

Tis: idrott med ombyte

Ons: veckans grej ledtråd ”För länge sedan, i en galax långt, långt härifrån”