3:ans veckobrev v.9

Eleverna har kommit tillbaka efter lovet  med mycket energi och arbetsvilja, så härligt! Vi har fått en student, Albin, som kommer att ha sin 4-veckors praktik på skolan och på fritids. Han har varit i vår klass denna veckan och kommer vara det nästa vecka också.

Tillsammans med Johan har eleverna börjat planera och bygga sina egna samhällen. Varje grupp fick 100 byggpoäng att använda till att köpa bostadshus, byggnader (till butiker) och servicebyggnader så som sjukhus och skola. De fick sedan komma överens om vad de skulle spendera sina byggpoäng på. De ska sedan få presentera sina samhälle för de andra grupperna.

I matte har vi börjat med längd och höjd. Denna första lektionen i boken har de fått träna på att omvandla meter till centimeter och tvärtom.

Igår hade vi en mycket spännande lektion om elektricitet. Vi började med att undersöka statisk elektricitet genom att till exempel ladda ballonger. Sedan pratade vi om vad en sluten krets är och varför kretsen behöver vara sluten. Sedan  fick de en bricka med saker och uppdraget att tillsammans få en glödlampa att lysa. Detta lyckades alla grupper med ?

Veckan grej var Mount Everest. De fick bland annat veta att berget blir högre och högre varje år. Det var väldigt svårt att förklara för dem hur det kan vara så.

v.10

Mån:

Tis: idrott med ombyte

Ons: ledtråd ”7300 ton järn på höjden”

Tors: idrott utan ombyte, slöjd, matteläxa (den tabell de själva valt)

Fre:

Trevlig helg!