3:ans veckobrev v.7

Nästa vecka är det sportlov och det har alla gjort sig väl förtjänta av. Jag vill berömma klassen för sin goda arbetsvilja och för att de gör sitt bästa. Nu får de chans att vila upp sig och komma med ny energi v.9.

På SOn fick eleverna lägga fram sin grupps förslag på vad den tomma lokalen skulle innehålla. De hade många bra motiveringar till varför de andra skulle rösta på just deras förslag. I måndags fick de rösta genom handuppräckning och 3 förslag fick gå vidare. I tisdags fick de rösta med röstsedlar och efter räknandet av röster så vann förslaget ”Förskolan Blomman”.

I matte har vi fortsatt med multiplikation och det märks att eleverna tränat på tabellerna hemma. Denna vecka har vi arbetat med problemlösning med multiplikation och division vilket har varit lite klurigt för en del. Det är viktigt att läsa uppgiften noga så att man vet vilket räknesätt man ska använda. De kommer att fortsätta att få hem tabeller i läxa efter lovet även om vi går vidare med att arbeta med annat än just multiplikation i skolan.

Denna veckans grej handlade om superhjältar, hur de kom till och vad som symboliserar just en superhjälte. De fick även skriva kort om sin egen favorit superhjälte.

v.9

Mån: engelska glosor

Tis: idrott med ombyte

Ons: Veckans grej ledtråd ”Top of the world”

Tors: idrott utan ombyte, slöjd

Fre:

Hoppas ni får ett riktigt härligt lov!

Sofie