1:ans veckobrev v: 43

Nästa vecka är det dags för terminens första lov. Tiden har gått lite väl fort tycker både jag och eleverna.

Eftersom det är FN-dagen i morgon så har vi lärt oss lite om Barnkonventionen på So:n och på musiken har vi sjungit sånger om fred och vänskap. Svaret på veckans grej var FN Förenta Nationerna och flera utav eleverna lärde sig vem Ban Ki-moon är. Veckan efter lovet är ledtråden: En kotte som inte växer i träd.

På veckans mattepass har vi jobbat med subtraktion. Vi har tränat på att subtrahera genom att använda talkamrater, räkna bakåt samt använda tallinjen. Vi fortsätter med subtraktion efter lovet.

I går var Ellen från Sagomuseet i Ljungby här hos oss och berättade folksagor ur sagosamlingen Gränslösa sagor. Berättelserna har sitt ursprung i länder varifrån några nyanlända har kommit ifrån till vår skola. Samtidigt är det sagor som har berättats i Sverige, ibland i flera hundra år. Eleverna var helt fascinerade utav Ellens berättelser.

Nu är alla utvecklingssamtal klara. Nu ska jag bara sammanställa dem och sedan finns de att läsa för er på IST. Tusen tack för bra samtal!!

Eftersom det har varit lite blött de senaste dagarna så har det gått åt lite extrakläder. Tänk på att skicka med era barn lite kläder så att lådorna kan fyllas på.

V: 45

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa

Fredag: Veckans grej. Sista dagen för att ta med glasburk, tänk på att ta bort etiketten.

Hoppas ni får ett skönt lov så ses vi igen den 2 november.

Trevlig helg!!

// Tesan

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.