3:ans veckobrev v.43

Igår hade vi ett mycket trevligt besök av Ellen som är berättare från Sagomuseet i Ljungby. Många av eleverna kommer ihåg när hon var här för några år sedan och berättade om t.ex. gloso. Denna gången handlade det om föregångarna av den nutida sagan om mästerkatten i stövlarna. Vi fick höra en småländsk och en arabisk variant.

I NO har vi arbetat med luft. De har fått se på en kort film om luft, de har skrivit stödord som sedan kommer att resultera i en faktatext och de har fått se mig göra några experiment. Tillsammans kom vi fram till att luft tar plats och består av olika gaser. Fortsättning på detta kommer efter lovet.

I måndags sammanfattade eleverna vad de lärt sig om istiden, jägarstenåldern och bondestenåldern med hjälpa av den kooperativa strukturen karusellen. De jämförde sedan de olika tiderna för att hitta likheter och skillnader. På tisdagen tittade de sedan på Arkeologens dotter där det handlade om bondestenåldern. De är nu framme vid järnåldern som de kommer starta med efter lovet.

Eleverna har ingen speciell läsläxa men jag vill att alla läser något under lovet och en del ska läsa ut sina läsläx-böcker. Vi kommer sedan att läsa en bok tillsammans så därför vill jag att de läst klart sin bok.

I matte har vi börjat att arbeta med talen upp till 10 000. Nu handlar det mest om de olika talsorterna, att kunna storleksordna tal och att veta siffrornas värde i ett givet tal.

v.44 Höstlov

v.45

Mån: ingen engelskaläxa

Tis: idrott

Ons: ingen läsläxa

Tors: idrott, slöjd

Fre:

Ha ett riktigt skönt lov!

Sofie