2:ans veckobrev

Nu i veckan har vi börjat jobba med division. Vi har prövat att gruppera lika och att dela lika. Vi har också börjat arbeta med att dividera med 2 och 5, där vi också kan se likheterna till multiplikationstabellerna.

Vi har i veckan skrivit en faktatext om hörseln tillsammans. Eleverna fick para ihop sig med en kompis och utifrån sina bilder hitta på en mening. Meningarna blev en gemensam faktatext. Vi har också tittat på en ny film. Den handlade om synen och därefter fick eleverna hämta faktameningar i hallen. En gick ut och läste meningen och berättade sen den för sin kompis, de turades om att läsa och skriva.

På tekniken jobbade vi med att beskriva föremål och att se likheter mellan föremål ex varför kan ett handfat och badkar höra ihop. Eleverna fick också välja ett hemligt föremål och skriva 3 ledtrådar. På måndag ska de få gissa på varandras föremål.

På musiken jobbade eleverna med att klappa och stampa takten och idrotten denna veckan har eleverna lekt sol, vind och vatten, killerball och getingen.

Vi har jobbat med läsfixaren Konstnären som hjälper läsaren att se inre bilder och att använda sina sinnen ex vad hörs, doftar och känns.

Måndag: Ingen veckans grej.

Tisdag: Idrott inne med ombyte

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa (ta med boken och lässchemat), Besök av en sagoberättare från Sagomuséet

Fredag: Matteläxa B, C, D, E (ta med pappret)

Ha en härlig helg!

//Betty och Pernilla