Fritids v41

Denna veckan har vi tittat på lite djurfilmer både från Sverige och andra länder i världen, och en film om djur i de olika världshaven. Väldigt spännande var det. Ur läroplan: Inspirera till nya upptäckter, samt bidra till att utveckla elevernas intresse för natur.

Vi har haft skapande med lera. Man fick välja ett djur man ville göra, och titta på iPaden om man ville ha inspiration hur man skulle göra. Sen fick man en liten lapp där man fick skriva vad djuret heter både på Svenska och i det landet det kommer ifrån, och även vad det äter och någon övrig info om man ville. När leran hade stått i torkat någon dag så fick man måla sina djur. Ur läroplan: Erbjuda skapande, samt utforskande och praktiskt arbetssätt.

Idag har vi testat på ett nytt sätt att spela bingo, där man snurrade ett hjul på datorn istället för att dra en kula med nummer på. Det var roligt att få se alla nummer när hjulet snurrade och få gissa vilket det skulle stanna på. Ur läroplan: Ge eleverna möjlighet att använda matematik.

Vi ville bara påminna om Höstlovslappen som ska vara inlämnad senast fredag 16/10 nästa vecka. Man får gärna lämna in den tidigare om man redan vet tiderna för den veckan.

Trevlig helg, hälsar fritids!