3:ans veckobrev v.40

Idag skickade jag med era barn en lapp om utvecklingssamtal som jag vill att ni fyller i och lämnar så snart som möjligt.

I matte har vi nu haft sista lektionen med klockan och de som känner sig lite osäkra kommer att arbeta lite mer med mig men även få lite läxa med sig hem för repetition. Nästa vecka kommer vi att börja med statistik.

I svenska har vi tränat på att skriva dagbok utifrån en återberättande text. Detta gjorde alla mycket bra. I vår svenskabok tränar vi även stavning, grammatik och handstil.

I NO så har vi avslutat vårt tema om rymden och det gjorde vi genom att titta lite närmare på stjärnbilderna på vår himmel. De fick välja att avbilda en stjärnbild och bilderna blev superbra. De har även fått en läxa hem där de ska ut och se om de kan hitta någon av stjärnbilderna, den ska lämnas in på måndag.

Med hjälp av den kooperativa strukturen ”Karusellen” fick eleverna visa vad de lärt sig om Big bang, solen, månen, jorden och stjärnbilder. Fråga gärna era barn hur karusellen går till. Sociala förmågor som vi tränade var att vänta på sin tur, stanna i sitt lärpar och lyssna på sin lärkompis.

v.41

Mån: engelska glosor, stjärnläxa

Tis: idrott

Ons: läsläxa, ledtråd veckans grej: djup, djupare…