3:ans veckobrev v.39

Veckorna går med en väldans fart och det är inte länge kvar till höstlovet. Nästa vecka kommer ni att få hem en lapp om utvecklingssamtal. Nu under Corona-tider kommer ni att få välja om ni vill ha samtalet på plats i skolan, via Teams (videosamtal) eller via mejl. Jag hoppas att det blir en bra lösning för alla.

Tillsammans med Johan har eleverna arbetat om istiden. De fick först se en film som handlade om istiden och sedan fick de rita och skriva om saker från den tiden. När de var klara satte de upp sina bilder på en tidslinje där en del av den representerar istiden.

I matte har vi fortsatt att arbeta med klockan och jag känner att fler och fler börjar kunna den analoga klockan. Vi fortsätter nästa vecka också och sedan kommer vi att gå vidare med nästa område.

Vi har även hunnit med ett mattetest och ett läsförståelsetest från Skolverkets bedömningsstöd som vi använder för att ringa in elevernas kunskaper och även se om det är något som vi behöver arbeta mer med.

I torsdags fortsatte vi att prata om sociala medier och vi tittade på en film som tog upp både hur man själv ska vara på nätet och vilka risker det finns. Det är viktigt att vara medveten om saker och ting kan hända och att alla inte alltid är den de utger sig för att vara. Det har blivit många bra diskussioner under dessa lektioner, era barn är så kloka. Vi har även pratat skärmtid och många tyckte att de hade för mycket skärmtid.

v.40

Mån: engelska glosor