3:ans veckobrev v.38

Igår pratade vi om sociala medier, vad det är och hur det används. Eleverna hade många tankar kring detta och vi gjorde en listan för bra/dåligt med sociala medier. De märkte då att listan med det dåliga var mycket längre än den med bra och vi diskuterade då varför vi ändå använder dem. Vi gjorde även regler för hur vi använder använder teams hemma och de finns inklistrade i deras kontaktböcker. Nästa vecka ska vi prata mer om hur man ska vara på nätet, säkerhet och skärmtid.

I matte har vi börjat att arbeta med klockan. Jag märkte att eleverna ligger på olika nivåer inom detta område och därför hoppar vi över matteboken och alla får istället uppgifter för där de befinner sig. Fråga gärna era barn om vad klockan är hemma lite då och då så får de lite extra träning och repetition.

I måndags avslutade Johan arbetet med världsdelarna med att eleverna fick redovisa det de tagit reda på inför resten av klassen. Han tyckte att de gjorde ett mycket bra jobb. På tisdagen startade han upp med ett nytt tema som kommer att handla om forntiden. De började med att skriva en VÖL (vet, önskar veta, lärt mig) tillsammans i grupper.

På musiken med Jannice denna vecka har eleverna lyssnat på Alice Tegnérs barnvisor och lärt sig en del om hennes liv. De kommer att fortsätta med detta nästa vecka.

Från och med nästa vecka är all idrott inomhus med ombyte. Kom ihåg att det är studiedag på onsdag, meddela fritids om ni har ändrade tider. Vi kör läsläxan till på torsdag istället då vi inte ses på onsdag.

v.39

Mån: engelska glosor

Tis: idrott

Ons: STUDIEDAG!

Tors: idrott, slöjd, läsläxa

Fre:

Njut av det fina vädret i helgen!

Sofie