2:ans veckobrev v 38

I tisdags sprang vi skoljoggen tillsammans med hela skolan. Det var första gången som 2:an sprang långa rundan och alla kämpade så bra!

Denna vecka har vi introducerat blockmodellen i matten. Det går ut på att rita block (liggande staplar) för att se, förstå och lösa problem. Vi har jobbat med del, del, helhet och att räkna ut skillnad. För att göra själva uträkningen tränar vi vidare på uppställning.

På bilden läste vi en bok som heter En prick. Den handlar om en flicka som tappat tron på sin förmåga att kunna måla. Hon får hjälp av sin lärare att våga tro på sig själv och plötsligt kan hon måla prickar på många olika sätt. Därefter gjorde eleverna varsin bild där det fick utgå från en svart prick.

På SO:n har vi lyssnat på texter kring hur det kunde vara förr. Vi har också gjort en övning som heter sant eller falskt kring olika påstående om livet för 100 år sen. Igår jobbade vi med att fylla i ord som saknades i en faktatext. Orden fanns att hämta ute i hallen.

Vi har också börjat jobba med läsfixarna som hjälper oss att förstå det vi läser. Eleverna känner igen dessa från ettan. Denna vecka har vi jobbat med Spågumman som hjälper oss att gissa vad som ska hända vidare i boken. Vi kommer också jobba en del med handstil och att forma bokstäver framöver.

Måndag: Veckans grej – Ger oss mjölk

Tisdag: Idrott inne med ombyte

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa (ta med boken och lässchemat)

Fredag:

Trevlig helg!