1:ans veckobrev v: 35

Denna vecka har vi satt fart på allvar. I går fick eleverna sin första läsläxa. Jag vill att eleverna läser samma text högt för en vuxen minst fyra gånger á 10 minuter varje gång. Detta gör vi bla för att få upp en läshastighet och lära oss ord som återkommer ofta tex och, att, ett. När ni har läst färdigt så får gärna en vuxen kommentera hur läsningen gått, tex om boken var för svår, lätt.

På matten har vi jobbat med talens ordning och delat upp olika tal. Detta har vi gjort genom att jobba i helklass, med sin axelkompis och enskilt. Nästa vecka är det talet noll som gäller.

I onsdags när vi kom in i klassrummet på morgonen så hade Apis klättrat upp i gardinen. Hen hade också lämnat ett brev där hen undrade vad vi ville lära oss under terminen. Flera elever ville lära sig mer om matte och lära sig läsa bättre. Eleverna fick skriva sina mål på Ipaden. När vi närmar oss slutet på vårterminen så tar vi fram målen igen och se om vi har lyckat uppnå dem.

På So:n har vi fortsatt att jobba med trafiken. I går handlade  programmet om hur viktigt det är att använda cykelhjälm.  Vi skulle fått våra cykelhjälmar i går, men de som skulle dela ut dem hade fått förhinder så utdelningen blir på tisdag istället.

I dag har eleverna fått önska vad de vill lära sig mer om på veckans grej. Jag kommer blanda deras önskningar med det som jag redan har bestämt. Ledtråden på nästa veckas grej är: Ett hoppfullt djur.

Nu får vi byta om och duscha på idrotten igen. Vi kommer vara inomhus så skicka med era barn innegympakläder.

V: 36

Måndag: Sista dagen att lämna tillbaka sommarlovsböckerna

Tisdag: Idrott och utdelning av cykelhjälm

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!!

Tesan

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.