F-klassens veckobrev v: 22

I dag har Noah varit och hälsat på oss. Han kommer börja i vår klass efter sommarlovet. Vi gjorde vårt bästa för att han skulle känna sig välkommen.

I måndags lånade vi böcker som eleverna ska läsa över sommarlovet. De kommer att få med sig dem hem sista veckan innan lovet. Har ni ”gamla” böcker hemma, så skicka med dem på måndag.

I tisdags sprang vi Liatorpsruset tillsammans med alla elever på skolan och med barnen på förskolan. Vi Började med att värma upp med Röris, sedan sprang vi lilla rundan på elljusspåret. Alla kämpade på toppenbra!!

Svaret på veckans grej var fjäril. Jag berättade lite fakta om fjärilen och vi tittade på en kort film om hur fjärilen föds från ägg, larv, puppa och till fjäril. Sedan fick eleverna 15 minuter på sig att skriva något om det som de hade sett på filmen eller det som jag pratade om. Några hann skriva en mening medan någon hann med att skriva 5 meningar.

I går spelade vi ett bokstavsspel där eleverna fick komma på ord på den bokstaven de hamnade på. Några hade svårt att komma på ord på ord och då är det okej att fråga om man får låna ett ord från en kompis.

I dag har eleverna fått med sig  boken  ”25 blommor” hem, som vi fick när vi var på biblioteket i Älmhult. Vi har använt den när vi har varit ute och tittat på blommor. Eleverna har letat upp blomman i boken och sedan försökt läsa och lära sig den. Vi har hittat lupin, hundkex, maskros, förgätmigej, liljekonvalj och vitsippa.

På fredag har vi friluftsdag. Vi kommer att vara på Bokliden hela förmiddagen. Vill man ha med sig en liten fika så går det bra.

Trevlig helg!!

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.