1:ans veckobrev v 20

Veckans grej (som jag missade i förra brevet) handlade om Pippi Långstrump. Eleverna hade goda förkunskaper och vi avslutade fredagen med att titta på när Pippi flyttar in till Villa Villekulla.

Denna vecka har vi jobbat vidare med näringskedjor så eleverna har gjort egna med olika växter och djur. Vi har också startat upp att göra en näringskedja på bilden som visar hur djur äter varandra. Eleverna fick också välja ett av dessa djur (hare, räv, lodjur) att lära sig mer om. Då läste eleverna först en faktatext och markerade stödord. Stödorden skrevs in i en sexfältare (klassificering, boplats, föda, utseende, ungar och övrigt) som eleverna sen använder för att skriva sin egna faktatext.

Vi har fortsatt att läsa läslistor och att läsa mellan raderna. Eleverna har läst kortare texter och svarat på frågor både enskilt och tillsammans med axelkompis. Vi gjorde också en övning där vi tränade på att lyssna aktivt; finn fem fel. Eleverna hade varsin bild och skulle genom att beskriva för varandra hitta vad som skiljde bilderna åt. Vi pratade om att vara tyst, vara tydlig och ställa frågor.

Vi har jobbat med läsfixaren konstnären och ritat bilder till vår läsläxa. Till nästa vecka kommer alla ha läst ut sin bok.

På matten har vi jobbat med talen upp till hundra. Vi prata mycket om tiotal och ental och att jämföra samt storleksordna tal. Vi använder begreppen större än och mindre än.

Flera elever har frågat efter matteläxa idag fick alla kort (klipp ut dem hemma) för att träna olika talkamrater. Titta på talet, säg talkompisen och vänd på kortet för att rätta. Tanken är att eleverna ska kunna talkompisarna utan att tänka.

Nästa vecka ser ut så här:

Måndag: Veckans grej – Från svans till hopp

Tisdag: Idrott

Onsdag: Läsläxa och matteläxa (ta med talkorten).

Torsdag: Kristihimmelsfärd

Fredag: Lovdag