2:ans veckobrev v.19

Sommarlovet närmar sig med stormsteg och tiden som är kvar kommer att gå väldigt fort. Vi jobbar på som vanligt och försöker hinna med det som vi tänkt.

Elevernas del

Idag på veckans grej körde vi kahoot om vad vi har gjort. Igår jepardy på SO:n. Idag har vi testat att släppa saker i vatten och se om dom flöt eller sjönk. På musiken lärde vi oss om bläck blåsinstrument. Det var valthorn, trumpet, trombon, bast

Sofies del

I måndags hade Lisa ordnat med bokjuryfest. De fick göra en Kahoot (en sorts frågesport som görs via Ipaden) om böckerna som var med i Bokjuryn i vår klass. Eleverna har fått rösta om vilka böcker de tyckte var bäst och Lisa presenterade vinnaren. Vi fick som avslutning fika på chokladboll och saft. Tack Lisa!

I matte har vi fortsatt att arbeta med området bråk. De har fått träna på att dela i tredjedelar och i fjärdedelar genom att vika och klippa papper men också genom att måla olika figurer. Det svåraste för dem är att benämna delarna med siffror så som 2/3 eller 3/3.

Idag har vi experimenterat i vårt tema om vatten och de har fått träna på att skriva en laborationsrapport. Undersökningen gick ut på att se vilka föremål som sjunker och vilka som flyter i vatten. De fick även fundera kring varför det är så att vissa saker flyter medan andra sjunker trots att de väger lika mycket. Just detta kommer vi att fortsätta att prata om på måndag.

v.20

Mån: läsläxa

Tis: idrott, slöjd

Ons:

Tors:

Fre: ledtråd till Veckans Grej – ”Häst utan stall”

Trevlig helg!

Sofie och Ellie