F-klassens veckobrev v:19

Nu rusar tiden bara iväg. Som en elev sa: – Va, är det fredag i morgon??  Jag tycker att det känns som det skulle vara typ tisdag. Lite så känner vi nog alla.

På matten har vi börjat med ett nytt arbetsområde som är geometri. Vi lär oss formerna triangel, rektangel, kvadrat och triangel. Vi lär oss också vad som skiljer dem åt och begreppen sida och hörn. Vi kommer att jobba vidare med detta nästa vecka.

I måndags så gjorde vi ett bingo där vi tränar på alfabetet och kombinationen bokstav ljud. Alla elever är superduktiga på bokstavsljuden,  men vi behöver träna mer på bokstavens namn.

Svaret på veckans grej var tornado, vilket flera utav eleverna hade klurat ur. Denna gång skulle de komma på en faktamening tillsammans med sin axelkompis, och sedan skriva meningen på sin Ipad.  Nästa veckas ledtråd är: Imse vimse.

Något som vi tränar lite extra på nu varje vecka är småord, som och, en, ett, hon, han. Detta gör vi för det är ord som återkommer ofta i böcker som eleverna kommer att läsa när de börajar i ettan. Kan eleverna orden som ordbild så behöver de inte ljuda sig igenom dem utan de känner lätt igen dem när de sak läsa en text. Nästa veckas ord är jag, vi, du.

På programmerings passet denna vecka så har eleverna fått programmera varandra till att öppna en bok. Det gick jättebra!! De har blivit mycket noggrannare nu när de ger instruktioner till varandra. Roligt att se!!

Veckans höjdpunkt hos de flesta eleverna var sockermålningen på bildlektionen i dag. Eleverna gjorde fina bilder som inte blev den andra lik. De ligger på tork tills nästa vecka då kommer vi hänga upp dem i kapprummet.

Trevlig helg!!

// Tesan