1:ans veckobrev

Vi började veckans med bokjuryfest. Det blev Kahoot om böckerna och fika som Lisa bjöd på. Detta är 1:ans vinnare:

Denna vecka har vi börjat med att läsa olika läslistor, detta för att öka elevernas läsflyt och läshastighet. Eleverna läser just nu olika nonsensord först tyst och sedan tillsammans med sin axelkompis. Vi kommer fortsätta med läsa olika läslistor för att ge en läsningen skjuts inför sommaren.

Vi har också arbetat med att läsa mellan raderna. Eleverna får läsa en text och sedan svara på frågor kring innehållet. Här får eleverna tänka kring vad som står i texten och upptäcka att allt inte beskrivs. Då får de göra olika gissningar och lyssna på andras tankar.

På tekniken programmerade vi i Scratch och idag fick eleverna programmera mer på egen hand. De skulle tillsammans med sin axelkompis bestämma vad som skulle hända och vi använde en del av de kommandon vi lärt oss. Vi avslutade med att titta på varandras ”filmer”.

På solen delade vi in klassen i grupper och de fick tillsammans komma överens om vad de skulle leka ute genom strukturen Mötas på mitten. Det är roligt för eleverna att hitta nya kompisar att leka med.

På musiken har eleverna provat på att sjunga till en musikvideo med låttext, just nu sjunger de Lalehs låt Goliat. Det blir väldigt fint.

På NO har vi börjat jobbat med näringskedjor. Vi har tittat på en film och gjort en näringskedja, där gräset äts av kaninen som äts av en räv. Igår lekte vi en tagenlek där eleverna var växter, växtätare och rovdjur. Vi samtalade om vad som händer ex om rovdjuren äter upp alla växtätarna.

Idag dansade vi in fredagen med Fredagslåten.

Ha en skön helg!

//Betty & Pernilla