Veckobrev åk 3

Hejsan!

När eleverna skrev inför utvecklingssamtalen om vart de lär sig bäst, har majoriteten fyllt i att de lär sig bäst när de får röra på sig samt när de ser på film. Jag har tagit till mig det, på matten den här veckan har vi gjort lekar ute där eleverna får röra på sig.

Samt så kommer vi att kolla på ett avsnitt i veckan av Eva & Adam och arbeta utifrån det i svenskan, likt vi gjorde när vi kollade på julkalender då eleverna önskat det. Den här veckan fick eleverna skriva inledning, huvudhandling och avslut från avsnittet. Sedan samlades eleverna i mindre grupper och jämförde vad de kommit fram till, för att sedan diskutera vad de tillsammans i gruppen skulle dra för slutsats.

Igår var treorna ifrån Diö här i Liatorp med oss. Vi hade levande tipspromenad, autografjakt och lunch ute. En riktigt trevlig dag tillsammans!

I onsdags eftermiddag var vi ute en stund i det fina vädret.

Nu har eleverna skrivit klart sina tidningar om deras landskap, riktigt fina resultat! Och bäst av allt har varit att se hur bra samarbeten eleverna haft i grupperna. Nästa vecka kommer de att redovisa fakta om sitt landskap utifrån en powerpoint samt ställa frågor till klassen utifrån en kahoot.

I svenska har vi även hunnit med att arbeta med motsatsord och synonymer, klurigt men roligt!

Nästa tisdag kommer vi stanna kvar i Diö efter idrotten för att vara tillsammans med treorna. Vi kommer att få mat från köket som vi kommer äta ute, men behöver ha med oss bestick och tallrik att äta ur.  Packa även ner kläder efter väder, frukt och en liten fika.

I matten nästa vecka kommer vi fortsätta repetera multiplikation för att övergå till division.

Ha en trevlig helg!

Matilda