F-klassens veckobrev v: 17

I går var vi ute och plockade skräp runt om i Liatorp. Vi hittade massor med olika saker, bla en bit från ett altantak, glasflaskor och mängder utav glass- och godispapper. Flera utav eleverna reagerade över allt skräp som slängs, hoppas vi har väckt en tanke var de själva väljer att slänga sitt skräp.

I går fick vi brev utav Apis igen. Hen tyckte att nu när våren äntligen har kommit så ville hen höra lite fina vårdikter. Apis hade skickat med ”några börjar meningar” och små kort med ord och bilder om våren. Vi gjorde en fin dikt tillsammans som blev lite torftig. En mening blev tex Våren låter som fåglar. Vi fick tänka lite till, blir det bättre med våren låter som kvittrande fåglar. Det tyckte alla. Vi gjorde om meningarna så de blev lite mer beskrivande. I dag har alla fått skriva egna dikter på sina Ipads, vi blev inte färdiga så vi fortsätter nästa vecka.

På matten har vi jobbat med begreppet hälften på lite olika vis, med bl.a. fråga fråga byt och  arbetsblad. Vi hoppas vi hinner jobba färdigt med detta nästa vecka.

Ledtråden på nästa veckas veckans grej är: brasa. En extra ledtråd är det händer nästa vecka.

I måndags började vi med att lära oss lite mer om programmering. Vi tittade först på en film om hur viktigt det var att vara noggrann när man programmerade så att det blev rätt. Sedan fick eleverna programmera mig att hälla vatten ur en kanna i ett glas. Detta slutade med vatten både på bordet men också i glaset. Efter detta fick de prova att programmera sina axelkompisar att gå efter pilar. Nästa vecka ska vi fortsätta med att de ska programmera mig att bre en macka.

Nästa vecka är vi ledaig på fredagen den 1:a maj.

Trevlig helg!!

// Tesan