1:ans veckobrev v 17

Under veckan har vi fortsatt med Skolverkets bedömningsstöd. Eleverna har skrivit varsin text utifrån en bild om två barn. Vi gjorde samma uppgift i början av 1:an. Det är så roligt att se hur eleverna utvecklas i sitt skrivande. Alla har också gjort en matteintervju med mig.

Eleverna har också i veckan skrivit en text om två kaniner i en skog. Här tränade vi på att få med vad som händer först, sen och till sist. Vi pratade också om att beskriva kaninerna ex deras utseende och egenskaper.

I tisdags uppmärksammade vi jordens dag med en runda ute med olika tips på hur vi kan ta hand om vår jord och igår plockade vi skräp tillsammans med resten av skolan.

Vi har fortsatt programmera i Scratch. Denna gång följde vi olika instruktioner för att testa olika kommandon. Om det funkar, kommer här två filmer där ni kan se exempel på vad eleverna programmerat.

På musiken har eleverna senaste tiden arbetat med olika instrument så som gitarr, fiol och piano.

Eleverna verkar nöjda med sin nya läsläxa och här i skolan tränar vi på att förutspå vad som ska hända näst med Spågummans hjälp.

Ledtråden till veckans grej är  populär gris. Läsläxan är tills på torsdag.

Eleverna har idag fått med sig tider för utvecklingssamtalen. Välkomna!

Ha en fin helg!

//Betty & Pernilla