2:ans veckobrev v.16

Det här med korta veckor i skolan är inte bra, de går alldeles för fort tycker jag 😉  Det har varit  härligt med lite vårväder men kolla gärna så att era barn har tunnare överdrags nu när det blivit lite varmare.

Sofies del

På matten denna vecka har vi börjat med ett nytt kapitel i matteboken och det handlar om pengar. Vi har tittat på de olika sedlarna och mynten och pratat om pengarnas värde. Eleverna tyckte att detta var ganska enkelt.

I vårt tema om vatten har vi idag tittat på en film om vattnets kretslopp. Vi har pratat om att det inte går att tillverka mer vatten och att man får vara rädd om det vattnet vi har. De fick sedan skriva kort om hur kretsloppet fungerar.

Elevernas del

Veckan har varit kort efter som att det var lov på måndag och studiedag på tisdagen. I onsdags började vi med något som heter målarbete, då ska vissa jobba med tiki  reader. På matten har vi börjat  med pengar.

Ledtråden till veckans grej var ´Elefantdjur` svar: Mamut.

v.17

Mån: låna böcker, bokjuryfest