1:ans veckobrev v 16

Det är alltid så roligt att träffa alla igen efter ett lov. Vi hade nya platser så eleverna fick varsin ny axelkompis. Vi började med att skriva tokiga meningar med hjälp av strukturen Kloka pennan. Den ena fick slå tärningen och den andra skrev ordet. Inför varje kast bytte de roller och vi skrattade gott åt hur tokiga meningarna kunde bli.

På tekniken började vi att programmera i Scratch och idag gick vi igenom några av grunderna. Eftersom några hade jobbat med Scratch innan är det kul att se hur kompisarna kan stötta och be varandra om hjälp. De flesta eleverna är väldigt sugna på att testa mer och programmera egna koder.

Vi har börjat denna vecka, och fortsätter nästa vecka, med att se över elevernas utveckling under året. Det gör vi med hjälp av skolverkets bedömningsstöd (svenska och matematik) och ett program som heter LegiLexi (som vi använd 2 gånger tidigare under läsåret).

Igår fick eleverna välja en ny bok som läsläxa. Vi använde oss av spågumman och alla elever gissade vad deras bok skulle handla om. Jag har gjort små noteringar kring hur eleverna behöver träna sin läsning (tyst eller högt). Markera gärna på lappen att ert barn läst. Läsläxan är som vanligt till torsdag.

Kom ihåg att lämna lappen om läsutmaningen senast på måndag den 20 april. På måndag kommer Lisa och har en lite bokfest när hon presenterar vinnaren i Bokjuryn. Därför blir det ingen veckans grej nästa vecka.

Idag har eleverna fått med sig lappar med förslag på samtalstider till utvecklingssamtalen. Vänligen fyll i alla tider ni kan och lämna senast onsdag den 22 april.

Trevlig helg!

//Betty & Pernilla