1:ans veckobrev v 14

I onsdags så berättade vi att Skolverket bestämt att alla skulle kunna skriva läsligt med båda händerna och vi behövde börja öva direkt med korta småord. De allra flesta fick skriva med vänster hand. När vi var färdiga fick alla läsa texten baklänges, vad meddelandet blev får ni läsa här.

Eleverna har i veckan fått planera och skriva en text om en cykelolycka. Någonstans i berättelsen skulle det också framgå varför det är bra att använda cykelhjälm. Eleverna fick också gå igenom sin egen text utifrån en checklista för att se så alla delarna var med.

Denna vecka har vi arbetat med cowboyen som hjälper oss med att sammanfatta det viktigaste i texten vi läst. Vi jobbar mycket med nyckelord/stödord. Det passade också bra nu när vi läst klart Den magiska kulan och igår fick eleverna skriva saker de minns från boken. Tillsammans sorterade vi upp dessa på tavlan i rätt ordning. När vi pratar om kulans magi så säger en elev så klokt ”kulan hjälpte barnen att våga”.

Tänk på att ni som har haft två böcker av ”Den magiska kulan” hemma lämnar tillbaka båda.

Vi har också röstat på våra favoritböcker i bokjuryn och om ett tag kommer Lisa i biblioteket presentera vinnarna för oss.

Till påsklovet har Lisa skickat med en läsutmaning som vi önskar att så många som möjligt är med på. Kom ihåg att vi kan läsa på många olika vis. Det går bra att ex läsa tyst, läsa högt för någon, lyssna när någon läser högt eller lyssna vid Polyglutt. Hoppas att lösenorden fortfarande fungera för er.

Idag avslutade vi veckan med påskpyssel på hela skolan. Det blev ett mysigt avslut på veckan och nu är vi redo för lov.

Ha en underbart lov!

//Betty & Pernilla