F-klassens veckobrev v: 14

I går hade Apis hittat på något med oss igen. När vi kom in efter lunchrasten så stod det en säck med jord, krukor, glasspinnar, en vattenkanna och tomatfrön mitt på golvet. Men inget brev?  Vad menade Apis med detta? Så klart ville hen att vi skulle plantera tomatfröna. Men hur gör man? Vi gjorde en instruktion tillsammans på tavlan. Som blev toppenbra!! Eleverna satte igång med planteringen, så nu är det bara att vänta……

Veckans bokstav har varit Öö och svaret på veckans grej var Ölandsbron. Flera utav eleverna hade åkt på bron och visste lite om den. Denna vecka fick eleverna välja på om de ville skriva på Ipaden eller med blyertspenna. Nu har vi jobbat färdigt med alla bokstäver förutom Z, X och Q. Vi kommer att jobba med dem på ett annat sätt efter lovet.

På matten har vi fortsatt att jobba med dubbelt. Jag hade tänkt att börja med begreppet hälften, men eftersom flera utav eleverna fortfarande tyckte att dubbelt var svårt så börjar vi med hälften efter lovet.

I måndags lånade alla elever böcker till påsklovets läsutmaning (se separat inlägg). Det går givetvis bra att läsa andra böcker som eleverna har hemma också.

I dag har vi haft en mysig påskpysseldag tillsammans alla elever på skolan. Eleverna fick pysslet presenterat för sig och sedan fick de välja vad de ville göra. Det fanns pyssel med påskanknytning men även pyssel med vårtema.

Fredagen den 17 april är vi inbjudna till Älmhults bibliotek för att träffa Carl von Linné.  Vi hoppas att det inte blir inställt pga coronaviruset.

Ha en fin påsk, så ses vi igen den 15 april. ?

// Tesan