1:ans veckobrev v 12

Narvalen, som veckans grej handlade om, fascinerade många. Förr i tiden såldes hornet som ett enhörningshorn. Hornet är egentligen en tand som växer ut och kan bli nästan 3 meter. Prata gärna med era barn hemma och be dem återberätta vad vi prata om.

Under veckan har axelparen ritat och skrivit om sin fantasicykel. Den har också fått en passande hjälm. Axelparen har också tränat på att ge varandra respons. Då ger de kompisarna en stjärna för något de gjort bra och ber dem berätta mer om något ex storleken, sadeln eller pedalerna.

På matematiken har vi börjat arbeta med att addera tal inom talområdet 0 – 40. Vi konkretiserar med ett material som kallas tiobas och jämför detta med att ex rita prickar. Eleverna börjar förstå att tiobasmaterialet gör det lättare att se tal och vad som händer när man addera tal med varandra.

Igår gjorde vi en samarbetsövning på tekniken där man skulle beskriva ett legobygge för sin axelkompis som skulle bygga likadant utan att ha sett själva bygget. Det gällde att beskriva noga, lyssna aktivt och ställa frågor för att kontroller att man förstått rätt.

Fredagen avslutades med att alla klasserna körde Hela Sverige dansar med Pidde P. Det blev en så rolig och pulshöjande avslutning på veckan.

Idag har eleverna fått med sig skolsköterskan Marie Pripps kontaktuppgifter. Eleverna och även ni föräldrar får gärna ta kontakt med henne om ni har frågor angående Corona. Telefonnummer 0476 – 64 30 81 eller mail marie.pripp@almhult.se.

Inför nästa vecka

Måndag: Ledtråd Ägghögtid

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa s. 108 – 111.

Fredag: Påskpyssel. Eleverna får klä ut sig om de vill.

Ha en fin helg!

//Bettty & Pernilla