2:ans veckobrev v.13

Vilket härligt väder vi har haft denna vecka, riktigt kallt på morgonen men sen desto skönare framåt dagen. Tiden går fort och vi har bara en vecka kvar innan det blir påsklov.

Elevernas del

I måndags låna böker  och laste läsläxa. Vi har börja tema vatten. På so har vi jobbat med Danmark.

Sofies del

I måndags började vi äntligen med vårt nya tema som handlar om vatten. Eleverna fick börja med att enskilt skriva ner vad de vet om vatten och vad de önskar lära sig om vatten. Vi använde sedan strukturen ”mina ord – dina ord” för att ta reda vad de andra i klassen önskar lära sig. Strukturen innebär att efter eleverna skrivit ner vad de vill lära sig så går de runt och frågar varandra om vad de skrivit på sina whiteboards. Om kompisen skrivit något som man själv inte har på sin whiteboard så skriver man till dennes idé också. I torsdags fortsatte vi sedan med att fundera kring vad vi använder vatten till och eleverna fick tillsammans i sina lärgrupper diskutera och skriva ner vad gruppen kommit fram till.

På musiken med Jannike har de arbetat med stränginstrument. De har fått se och lyssna på olika sorters instrument t.ex. gitarr, banjo, harpa och balalajka.

I onsdags testades brandlarmet och vi kunde då träna på utrymning av skolan. Eleverna skötte detta superbra men det uppkom många frågor när vi pratade om det efteråt.

På elevens val har vi fortsatt med tusch teckningarna som vi började på förra veckan.

Idag hade Pidde P en livekonsert på sin Youtube kanal för barn i hela Sverige där han uppmuntrar barn till rörelse tillsammans med organisationen Generation Pep. Alla klasserna på skolan var med och dansade loss till hans musik.

På fredag nästa vecka kommer vi att ha påskpyssel och om eleverna vill får de gärna komma utklädda till skolan denna dag.

v.14

Mån: läsläxa

Tis: idrott, slöjd

Ons:

Tors:

Fre: Påskpyssel

Ha en riktigt skön helg och njut av solen!

Sofie och Mustafa