F-klassens veckobrev v: 12

I går hittade några elever en död fågel på skolgården. De ropade på rastvakten som tog fågeln på en spade och slängde iväg den till skogspartiet på andra sidan vägen. Senare på dagen hade vi temat våren och tittade på en film  där de pratade om fåglar. Någon utav eleverna undrade vilken sorts fågel den döda fågeln var. Eftersom vi inte visste så gick vi ut och tittade. När vi hade sett den döda fågel så kom några elever på att fågeln var värd en fin begravning. Sagt och gjort så grävde Johan ett hål som han la fågeln i medan vi andra hämtade stora stenar och som vi la ovanpå. Någon kom på att man sjunger något fint på begravningar, så vi sjöng blinka lilla stjärna. Så härligt när någon kläcker en bra idé som alla hänger med på.

Veckans bokstav har varit Jj och i dag har vi gjort jordgubbar utav pärlor. Eleverna tog fram beskrivningen på Ipaden och sedan pärlade de av från den.  Nästa veckas bokstav är Dd. Ledtråden till veckans grej är: Gigantisk ödla.

På veckans mattepass har vi fortsatt med 10-kompisarna. Vi har spelat spel och delat upp talet 10 i en uppdelningsmaskin. Nästa vecka ska vi jobba med hälften och dubbelt.

Vi pedagoger på skolan går en utbildning i kooperativt lärande. Vi får lite tips på övningar som vi kan göra med eleverna. Förra veckan gjorde vi fråga fråga byt. Denna veckan var det dags för en samarbetsövning där eleverna först skulle tänka ut en maträtt för sig själv. Sedan ritade de  i ena hörnan på ett papper. När alla var färdiga skulle de komma på en gemensam maträtt som de tillsammans skulle rita i mitten på pappret. De var indelade i grupper om fyra och fyra. När eleverna var färdiga så fick de först presentera sin egen maträtt och sedan gruppens val. Vi pratade om hur grupperna hade fungerat och vad som kunde bli bättre. Flera utav eleverna hade bra förslag på förbättringsområden.

På musiken har vi börjat på ett nytt arbetsområde där vi lär oss om instrument. Denna vecka var det dags för fiolen, eleverna fick lära sig vad en stråke är och de fick även lyssna på ett musikstycke på fiol.

Nästa vecka är det studiedag på tisdagen, då är både skolan och fritids stängt.

Trevlig helg!! ☀️