1:ans veckobrev v 12

På veckans grej lärde vi oss om cykelns historia. Under veckan har vi arbetat vidare med cykeln genom att bland annat se en film om vad man ska tänka på när man cyklar. Igår eftermiddag gick vi först en tipsrunda vid fotbollsplanen och sen tränade vi på cykelns delar. Efteråt blev det till elevernas glädje lek på lekplatsen.

På matematiken idag jobbade eleverna med sin axelkompis med problemlösning. Först fick de lösa problemet på egen hand, sen jämföra och förklara för varandra och till sist göra en gemensam lösning. Alla uppgifterna hade flera lösningar som kunde vara rätt.

Vi har arbetat en del med läsförståelse och eleverna har målat det som står i texten de läste. Eleverna har också skrivit egna texter utifrån en bild. Här tränade vi på att beskriva och att använda olika sinnen.

Idag var uppgiften på tekniken att bygga ett så högt torn som möjligt av sex papper. Eleverna fick tänka lite annorlunda jämför med förra veckan. Även idag pågick många spännande samtal mellan eleverna. Vi tränar också på det sociala målet att reagera vänligt på varandra och hur det kan låta och se ut.

V 13

Måndag: Ledtråd till veckans grej havets enhörning

Tisdag: Studiedag. Fritids stängt.

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa s. 104-107