Info om corona viruset.

Frågor och svar

Älmhults kommun följer rekommendationerna från nationella myndigheter och har även kontinuerlig kontakt med smittskyddsläkaren på Region Kronoberg.

Med tanke på all oro och alla rykten vill jag att mitt barn ska stanna hemma, får hen det?

Om ditt barn är fullt friskt och går i skolan är det viktigt att barnet går till skolan och deltar i undervisningen. Annars riskerar barnet att få ogiltig frånvaro.

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, som menar att ur ett smittskyddsperspektiv finns i dagsläget ingen anledning att friska elever ska stanna hemma från skolan. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

Varför stänger ni inte förskolor och skolor?

I nuläget är det inte aktuellt att stänga några skolor utan vi följer Folkhälsomyndigheten och Region Kronobergs bedömning om att avstängning av friska skolbarn eller stängning av skolor inte är en effektiv åtgärd för att förhindra smittspridning och våra verksamheter fortsätter därför som vanligt.

Elever som går i grundskolan eller motsvarande har skolplikt och förväntas vara i skolan.

Kan det bli aktuellt att stänga skolan/skolor nästa vecka eller längre fram?

Vi följer utvecklingen väldigt noga. Om rekommendationer från Folkhälsomyndigheten skulle ändras kommer vi se över våra rekommendationer och agera därefter.

Hur kan ni garantera att mitt barn inte smittas?

Våra skolor arbetar förebyggande för att allmänt minska smittspridning då även andra influensavirus är i omlopp. En allmänt förbyggande åtgärd mot luftvägsinfektioner är att undvika att röra vid ansiktet eller ögon samt att undvika nära kontakt med sjuka människor.

Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten före måltid och efter ett toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när möjlighet till handtvätt inte finns. Hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk kan också hindra smitta från att spridas.

Vi hänvisar till Folkhälsomyndighetens rekommendationer för god handhygien.

Vi vill veta om det tagits prov på någon i skolan (mitt barn går på)?
Vi uttalar oss inte om enskilda fall för att värna om den personliga integriteten. Dessa uppgifter omfattas av sekretess inom skolan, så det är inte något vi lämnar ut.

Hur gör jag som rektor om media kommer och vill intervjua elever?
Du som kommunanställd har alltid rätt att uttala dig i media. Råden här är att vi ska skapa en helhetssyn från Älmhults kommun med tydliga svar till våra vårdnadshavare.

Vill media intervjua elever kan du vänligt och bestämt be journalisten respektera att vi vill värna om barnens trygghet och studiero. Inne i skolans lokaler är vår grundprincip att det inte räknas som en allmän plats och därmed ska de inte vistas där.

Vill media veta mer om hur kommunen hanterar corona – hänvisa till Håkan Helgesson, kris- och säkerhetsstrateg.

Vill media veta mer om hur utbildningsförvaltningen hanterar corona – hänvisa till Roger Johansson, förvaltningschef.

Hur vet jag om mitt barn tillhör riskgrupperna?
Som vårdnadshavare kan du kontakta sjukvården om du är osäker på om ditt barn tillhör en riskgrupp.

Enligt Folkhälsomyndigheten finns inte tillräcklig bakgrund och fakta till vilka grupper som är extra utsatta för svår infektion av coronaviruset. Enligt en rapport från Kina är äldre personer och särskilt de med hjärt- och kärlsjukdom, diabetes, kronisk lungsjuk och högt blodtryck överrepresenterade.

Mitt barn är lindrigt sjuk, förkyld eller snuvigt – kan hen gå till förskola/skolan?

Förskola/skola ska inte bedöma ett barns hälsotillstånd. Det är alltid vårdnadshavarens ansvar. Är du osäker – ta kontakt med sjukvården. Tänk på att göra frånvaroanmälan precis som vanligt.

Hur jobbar Älmhults kommun med coronafrågan?

Mediafrågor hänvisas till Håkan Helgesson, kris- och säkerhetsstrateg.

Hur jobbar skolorna och utbildningsförvaltningen med coronafrågan?

Vi följer rekommendationerna från nationella myndigheter och har även kontinuerlig kontakt med smittskyddsläkaren på Region Kronoberg.

Mediafrågor hänvisas till utbildningschef Roger Johansson

E-post vårdnadshavare Älmhults kommun