Veckobrev åk 3

Den här veckan har vi övat oss på att se mentala bilder i texter, för att kunna få till mera detaljer i våra egna texter. Vilket är bra när vi ska skriva deckare!

På elevens val spelade vi Jeopardy, riktigt roligt! Sara och Louise tog hem vinsten, grattis tjejer!

I tisdags var vi i ishallen, Sofie tog massa kort på alla duktiga elever på isen så kolla gärna in 2:ans veckobrev.

På måndag nästa vecka kommer vi börja med nationella proven i Svenska, först ut är den muntliga delen. Jag vet att många i klassen tycker det är jobbigt när man ska testa sina kunskaper. Jag försöker tona ner det och förmedla inställningen att alla gör så gott man kan och att det är ett test för att se vad jag som lärare har lärt eleverna.

För mer information om nationell proven kolla gärna in länken nedan: https://www.skolverket.se/for-dig-som-ar…/elev-eller-foralder/betyg-och-nationella-prov/nationella-prov—obligatoriska-prov-i-skolan

Vi har kört på med bild ett tag nu så den här veckan hade vi teknik. Vi arbetade om elektricitet och hur det tillverkas från olika energikällor. Sedan fick eleverna diskutera hur man själv använder elektricitet i vardagen, om man skulle klara vardagen utan den och hur man kan minska sin elförbrukning. Nu är eleverna i full gång med att göra en skiss och planering av en elektrisk pryl som ska underlätta deras vardag och resultera i att de blir världskändisar som uppfinnare.

Lite rörelsepaus har vi självklart också hunnit med!

Trevlig helg!