2:ans veckobrev v.9

Det  har varit väldigt blött på skolgården denna vecka så kolla över så att det finns gott om ombyteskläder i elevernas lådor.

Elevernas del

Vi har haft so det handlar om länder. vi har haft  elevens val berättelse.de har snöat en del har åket pulka.

Sofies del

På matten har vi arbetat med av avrunda tal till närmaste tiotal och hundratal. Det kändes som om de flesta tyckte att det var ganska enkelt. Vi har även hunnit med att fundera på hur man gjorde förr i tiden innan siffror fanns och hur man antecknade antal då.

Vårt tema om lekplatsen har vi nästan hunnit att avsluta denna vecka. De har i sina grupper byggt ett lekredskap utifrån en skiss som de gjort innan. De har fått fundera mycket kring vilka material som kan användas och vilka material som lekredskapet är gjort av på riktigt. På måndag ska de bara sätta ihop sina böcker och sen ska vi gå vidare till att arbeta med temat ”Vatten”.

Alla har fått nya läsläxor och de kommer nu i par att läsa samma bok. De har tillsammans valt hur många sidor de ska läsa och de kommer sedan att få en uppgift här i skolan som de ska arbeta med tillsammans.

Kom ihåg att vi åker till ishallen istället för idrott på tisdag. Ta med er skridskor, hjälm, varma kläder och en liten fika om man vill.

v.10

Mån: läsläxa

Tis: ishallen

Ons:

Tors:

Fre: ledtråd ”Förödande jättevåg”

Trevlig helg!

Sofie och Charlie