F-klassens veckobrev v: 9

Äntligen kom det lite snö, så eleverna kunde åka pulka och göra snögubbar. Det har varit väldigt blött så det har gått åt mycket extrakläder. Titta över era barns extrakläderslådor och fyll på.

Veckans bokstav har varit Gg och vi har tränat både på att skriva bokstaven och på att uttala den. Eftersom G är en stoppkonsonant så är det svårt för flera utav eleverna att höra och säga den. Nästa veckas bokstav är Pp och ledtråden till veckans grej är: Cirkelformad maträtt.

På veckans mattepass har vi jobbat med talens ordning. Eleverna har fått spela kortspel för att tränat på detta vilket vi fortsätter med nästa vecka.

I går hade Apis skickat brev till oss igen. Han hade satt sig ovanpå lådorna med ett bananskal och ett brev i handen. Han skrev att hans favorit maträtt  var banan och undrade vilken maträtt som eleverna gillade mest. Flera utav eleverna tyckte att tacos vad godast och att Coca cola vad den bästa drickan. Eleverna fick skriva och rita på sina IPads.

Under hela veckan så har vi lyssnat efter ljud i ord på flera olika vis. Detta är viktigt att eleverna kan när de sedan ska skriva ord som är lite svårare. Vi kommer att fortsätta med det nästa vecka.

På måndag är det dags att låna böcker igen,  så skicka med de som ni har läst ut så lånar vi nya.

På tisdag är det dags för ishallsbesök. Eleverna ska ha med sig skridskor och hjälm. De får även ha med sig en fika om de vill.

Trevlig helg!!

// Tesan