1:ans veckobrev v 9

Denna vecka började vi med nya axelpar och paren har gjort varsin ny tackrörelse. Axelparen har också under veckan intervjuat varandra och ställ frågor om ex favoritmat, musik, hur många husdjur man har och vad som är bäst med vår klass. Eleverna börjar bli medvetna om att de kan turas om att svara och håller ofta reda på vem av dem som svarade senast. Så kul att se hur de hjälper och stöttar varandra!

Vi har börjat morgonen med att tillsammans läsa olika skönlitterära böcker och med Spågummans hjälp förutspår vi vad som kommer hända sen. Vi tränar bland annat på att tänka efter vad som hänt tidigare i boken, använda egna erfarenheter och tolka bilderna.

Vi har under veckans mattepass arbetat färdigt med kapitlet om att dela i lika stora grupper, hälften och dubbelt. Detta är grunden inför multiplikation och division och många elever tycker detta har varit kul.

På SO har vi startat upp ett arbete om trafik. Vi började i tisdag med att axelparen fick skriva ner sina tankar och saker det visste om trafik. Den gör vi med strukturen Karusellen där eleverna cirkulerar mellan olika bilder. På torsdagen fortsatte vi med att titta närmare på olika vägmärken och vad det betyder. Vi pratade också om varför det är viktigt att det finns regler i trafiken.

Idag har vi också påbörjat ett arbete i tekniken som kommer handlar om att bygga och konstruera. Vi testade vi att bygga olika torn av 3 klossar och jämförde dessa med varandra.

Nästa vecka har jag semester så Pernilla kommer ha huvudansvaret för klassen. Undrar ni något under veckan så prata med Pernilla eller någon annan personal på skolan så hjälper de er.

Info inför nästa vecka

Måndag 2/3 – Ledtråden är 12 stjärnor.

Tisdag 3/3 – Skridskor i Diö. Ta med skridskor, hjälm och gärna liten fika.

Onsdag 4/3

Torsdag – Läsläxa s. 90-94