Veckobrev åk 3

Hej! Härligt att vara tillbaka efter sportlovet, hoppas ni hade det bra!

I bilden har vi målat vinterbilder, nu när det äntligen kommit lite snö. Eleverna arbetade i olika steg genom att konstruera mallar, arbeta fram en bakgrund, fylla på med detaljer och till sist tillverka ett snölandskap.

Vi har ett deckartema i svenska fram till påsk som vi introducerade med att kolla på en checklista för deckare. Vi kollade sedan på en deckare, Lasse Majas detektivbyrå, under filmens gång hade eleverna som uppgift att se om filmen uppnådde alla steg på checklistan och motivera varför/varför inte. Som avslutning på temat är min tanke att de ska skriva egna deckare, men innan dess ska vi öva på olika saker som kan hjälpa oss i skrivandet.

I SO arbetar vi med Sverige och eleverna började med att sammanfatta en tankekarta om vad de vet om Sverige.

Sedan arbetade axelkompisarna med kartkunskaper, vilket var uppskattat! För att sedan fortsatta arbeta med faktatexter som ska mynna ut i en faktatext om valfritt djur i Sverige.

Eftersom klassen är bäst på att klura ut mina ledtrådar om Grey of the day, fick jag komma på något som de inte skulle komma på så lätt… därför var veckans ledtråd olycka mellan Tallinn och Stockholm…

På rasten igår var det lite snö men några elever fick ändå till en STOR snöboll.

I matten arbetar vi med bråk, det går att göra mycket roliga spel med bråk! Det gillar vi!

Sofie hälsar från idrotten att det är ett härligt gäng hon har i idrott och den här veckan hade treorna bläckfisktagen, redskapsbana och tagen.

Ha en trevlig helg!

Matilda