2:ans veckobrev v.6

Elevernas del

Vi har haft gympa vi lekte kotleken och killerboll och engelska. Och tema lekplatsen vi letade efter 5 Enkla maskiner på skolgården.

Vi har jobbat med jämvikt ute.

Sofies del

I tisdags hade vi återigen en lektion tillsammans med 3:orna vilket har varit väldigt uppskattat bland eleverna. De två sista gångerna har vi haft matte och eleverna har blandat sig i klassrummen.  Det har gett möjligheter för speciellt 3:orna att kunna hjälpa och förklara uppgifter för 2:orna men även för mig och Matilda S att hjälpa elever vi normalt sett inte har i matte.

På våra temapass har eleverna med hjälp av naturmaterial undersökt jämvikt utomhus. De har även varit ute och undersökt vart de kan hitta de fem enkla maskinerna i våra lekredskap. Nästa vecka kommer vi att titta på olika material och sedan gå vidare till att bygga lekredskap till deras miniatyr lekplats.

Under veckan har vi börjat arbeta i nya matteboken 2B, vi har några kapitel kvar i 2A men de tar vi lite senare under terminen. Kapitlet vi har börjat på nu handlar om talen upp till 1000 och det har varit fokus på de hela hundratalen. Det är så kul att se att de använder multiplikation helt på egen hand när de ska lösa ett problem, 10×100 var inga problem för dem att använda.

3 mars kommer vi att åka till ishallen och åka skridskor. Titta hemma så att ni har skridskor och hjälm som passar.  Vi har tyvärr inte möjlighet att ordna utrustning till så många elever.

v.7

Mån: läsläxa, låna böcker

Tis: idrott, slöjd

Ons:

Tors:

Fre: Veckans grej ”Muskeldag”

Trevlig helg!

Sofie och Noa