1:ans veckobrev v 6

Denna vecka har vi avslutat kapitlet om talen 0-40. Vi kommer fortsätta att prata om talraden (bakåt och framåt), tiotal och ental. Nu har vi gått vidare till att arbeta till nästa kapitel och börjat arbeta med att bilda och räkna lika stora grupper. Vi har tidigare tränat på att hoppa på olika skutt ex 2- skutt, 5-skutt och 10-skutt och det kan de allra flesta bra. Det vi behöver jobba mer med är 3 och 4-skutt ex 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21 eller 4, 8, 12, 16, 20.

På matematiken kommer vi också repetera olika talkamrater under en tid ex 2 + 4 = 6, 1 + 5= 6, 3+3=6. Att vara säker på dessa underlättar när vi sedan ska räkna och lösa uppgifter inom ett större talområde.

På svenskan har vi också börjat kika på läsfixarna och vi kommer jobba en del med dessa fem figurer framöver. Meningen är att de ska hjälpa oss att bli bättre på att förstå de texter vi läser ex spågumman hjälper oss att förutspå vad som ska hända sen och detektiven hjälper oss att undersöka ord vi inte förstår. Denna vecka har vi pratat om vad som behövs för att kunna läsa och läst en text där alla figurerna används. Vi kommer börja att arbeta med Spågumman nästa vecka.

På NO har vi arbetat med stannfåglar och eleverna har samlat stödord kring domherren och talgoxen. Vi har också ritat dessa två fåglar.

På bilden idag arbetade vi med våra grundfärger – röd, blå och gul. Vi testade olika tekniker och målade med hjälp av gafflar, ballonger, tråd och kulor. Här kunde vi också se hur färgerna blands med varandra och ger oss orange, grön och lila.

På veckans grej fick eleverna denna vecka göra stödord med sin axelkompis. Vi har under veckan fortsatt med det sociala målet att lyssna aktivt på varandra och det tränar vi både i helklass och i par.

Inför nästa vecka är det läsläxa s. 86-89 och ledtråden är världens största träd.

Ha en fin helg!

//Betty & Pernilla