2:ans veckobrev v.5

Veckorna susar förbi och vi har bara två veckor kvar till sportlovet.  Vi arbetar hårt med vårt tema för hinna med allt vi vill innan lovet då vi tänkt avsluta det. Förresten, kom ihåg att lämna in sportlovsdagen till fritids så snart som möjligt.

Elevernas del

Vi har jobbat med tema lekplats tyngdkraft.

Vi har haft musik och spelade instrument. Vi har jobbat med treans tabell. Lisa har visat oss masa av böcker. Vi har haft veckans grej Anakonda.

Vi blev bjudna på muffins av treorna. På idrotten körde vi flaggan. Vi har elevens val och vi har skrivit en berättelse.

Sofies del

Som det står ovan så har vi på vårt tema arbetat med tyngdkraft och idag blev de flesta klara med det arbetet så på måndag kommer vi att gå vidare och arbeta med jämvikt.

På matten har vi gått vidare till att arbeta med multiplikation och division med 3. Många har bra koll på hur man multiplicerar och dividerar. Däremot tyckte de att det var svårt att tänka hur man kan ta hjälp av att man vet vad 2×3 är för att sedan lösa 4×3. Detta arbetar vi vidare med under nästa vecka.

Lisa kom in i  måndags och presenterade många nya och spännande böcker som vi ska ha i vårt läsprojekt som vi kommer att ha i flera veckor framöver. Vi kommer att läsa dessa böcker i klassrummet varje morgon när vi har tyst läsning.

V.6

Måndag: läsläxa

Tisdag: idrott, slöjd

Onsdag:

Torsdag:

Fredag: ledtråd till veckans grej ”Svart grävare”

Trevlig helg!

Sofie och Adna