1:ans veckobrev v 5

Äntligen har vi gått 100 dagar i skolan och blivit 100 dagar smartare. Idag har vi firat tillsammans med F-klassen. Vi har bland annat pärlat, hitta gömda tal i 100-rutan, fotat våra 100 saker och delat på 100 cm glass. Vilken härlig dag!

Under veckans matematik har vi arbetat en del med talföljder och att dela upp tal i tiotal och ental, vilket vi passade på att träna ända upp till 100.

Spökis bad oss att berätta mer om våra familjer så vi samlade tips på saker att skriva mer om i en tankekarta. Därefter fick axelkompisarna tipsa varandra kring saker att skriva mer om. Flera elever berättade också mer utifrån sina egna nya idéer.

Vi har denna vecka fokuserat på att lyssna aktivt. Vi har prata om att det är viktigt att vara tyst och att titta på den som prata för att hör av som sägs. Vi har tränat genom att fråga vår axelkompis och återberätta axelkompisens svar. Vi har också parläst läsläxan tillsammans med en kompis genom att lära varannan mening.

På SO har vi testat några värderingsövningar. Här tränar vi på att våga stå för sin åsikt och även samtala kring olika val och varför de kan vara bra eller dåliga. Först var det lättare val ex din favorit av chips, popcorn, godis och ostbågar men sen även vad man kan tänka sig göra för godis eller pengar ex dammsuga hemma, tömma diskmaskin, säga något dumt till en kompis eller ta saker i affären utan att betala.

Ledtråden till veckans grej är Stor och kramgo?. Läsläxan är s. 82-85.

Kom ihåg biblioteksböckerna på måndag. I början på nästa vecka kommer eleverna också få med sig sitt inlogg till appen Polyglutt hem. Med Polyglutt kan man lyssna på och läsa mängder med olika böcker. Mer info står på lappen, hör av er om ni har frågor.

Trevlig helg!

//Betty & Pernilla