Veckobrev åk 3

Den här veckan har berättelserna vi skrev på förra veckan blivit klara, så fina resultat! Roligt för eleverna att läsa sin axelkompis text då alla elever har utgått från samma bilder men använt sin egna fantasi.

Vi har arbetat med volym och man kan ju inte gör det utan att baka! Så till veckans grey of the day där ledtråden var ”waiting for love” blev det fredagsfika. Mums!

Som läsförståelse den har veckan har vi läst utdrag ur Astrid Lindgrens böcker för att fortsätta träna på att läsa mellan raderna. Eleverna arbetade först med axelkompisen sedan hade vi gemensam diskussion i helklass, så roligt och givande. Ett exempel på utdrag var från Alla vi barn i Bullebyn ”När en del tycker man är stor, och en del tycker man är liten, så är man kanske alldeles precis lagom gammal”.

Nästa vecka ska eleverna bland annat få skriva och dramatisera en teater tillsammans i mindre grupper. Även då kommer tärningen avgöra vilken karaktär ifrån Astrid Lindgren som man kommer att få spela.

Vi kommer även att avrunda forntiden genom att kliva in i en tidsmaskin och åka tillbaka till valfri ålder för att samla inspiration och åka hem igen. Väl hemma ska eleverna skriva en berättande text om äventyret!

Trevlig helg ?