Årskurs 3 veckobrev

I svenskan har vi börjat skriva berättande texter utifrån Astrid Lindgrens karaktärer. Vilken karaktär man skriver om avgjorde tärningen. Eleverna fick även några bilder tilldelade sig och tärningen fick avgöra i vilken ordning bilderna skulle få vara en del av berättelsen. De fick även ny checklista om berättande texter. Vi skriver för hand och det är något vi kommer göra mer framöver, då jag märkt att vi behöver jobba med handstilen. Samt att eleverna får tänka till själva med stavning, stor bokstav och punkt då Ipaden rättar när eleverna missar det om de skriver på Ipaden. Det är för- och nackdelar med båda arbetssätten, så en variation blir nog bäst!

Under en SO-lektion i onsdags fick eleverna klä ut sig likt på forntiden och så testade vi på lekar från forntiden som t.ex. dragkamp.

I matte har vi fortsatt med olika enheter och testat på att räkna omkrets. Under tisdagen arbetade vi med årskurs två, klasserna arbetade med deras egna arbetsområde men dörren mellan klassrummen var öppen och eleverna satt blandat i klassrummen. Sofie och jag var än en gång så nöjda med resultatet och det är något vi tar med oss framöver!

Nästa vecka i matten kommer vi att övergå från längd till volym.

Det var längesedan ni fick ta del av veckans ”Grey of the day”, så här kommer ledtråden till veckans: stor rektangel med träd i New York.

I engelskan den här veckan arbetade vi med silly sentence, som innebar att man fick en lapp med olika ord i olika rutor, vi gick igenom samtliga ord tillsammans innan övningen började. Tillsammans med sin axelkompis slog man sedan tärningar och plockade ord från rutorna utifrån vad tärningen visade, det blev minst sagt tokiga meningar som t.ex. ”My glittery baby cooks near the zoo”.

Emil från Fenix var här och pratade om fritidsgården Urania som är öppen på onsdagar. Anledningen var att han ville gå igenom lite regler främst om att man inte tigger och tar pengar från varandra eller det man köpt och att man inte är på varandras mobiler. Han ville även ha förslag på vad eleverna ville förändra/hitta på och vad de tycker är bra/kan bli bättre. Jag tror att det var uppskattat av alla eleverna att få dela sina synpunkter. I klassen verkar fritidsgården vara mycket uppskattad!

På onsdag nästa vecka är det studiedag då vi lärare kommer fortsätta vår utbildning kom kooperativt lärande.

Ha en trevlig helg!

Matilda