2:ans veckobrev v.4

Veckan har som vanligt gått väldigt fort och eftersom jag kommer att vara ledig i morgon så kommer veckobrevet en dag tidigare.

Elevernas del

Denna veckan har scouterna hälsat på.

vi har lekt kokt potatis med scouterna.

vi har jobbat med mate tema lekplatsen och so.

På tema lekplatsen så jobbar vi med tyngd kraft.

Sofies del

I måndags fick eleverna göra en undersökning som vi kallar för fritt fall. De fick i sina temagrupper fundera kring vad som faller snabbast av olika saker t.ex. ihopknycklat papper eller slätt papper, stor eller liten sten. Sedan fick de gå ut till klätterställningen och testa. Efteråt skulle de fundera kring varför det blev som det blev. Idag tittade vi på en film om tyngdkraft och kunde koppla ihop det med undersökningarna de gjort.

På musiken har de pratat om olika ljud och hur man kan skapa olika ljud kopplat till texter och bilder. De har utifrån boken ”Findus flyttar ut” fått skapa olika ljud med instrument som passar till det som händer i texter eller det som syns på bilderna.

I matte har vi börjat på sista lektionen i detta kapitel som handlat om längd och höjd. Nästa vecka kommer vi att börja på ett nytt kapitel som handlar om att multiplicera med 3.

Kom ihåg att det är studiedag på onsdag och om ert barn ska vara på fritids så meddela om det blir någon förändrad tid.

På måndag kommer bibliotekarien Lisa in och presenterar böcker för oss som vi ska läsa i klassrummet. Dessa böcker kommer vi att läsa under ett antal veckor. Tanken är att man ska läsa böcker av olika genrer och kanske sådana böcker man annars inte valt. Vi kommer att avsluta läsprojektet med att rösta fram den bästa boken.

v.5

Mån: läsläxa, låna böcker