1:ans veckobrev v 4

Vi har i veckan haft besök av en ny klasskompis som heter Xander. Välkommen till oss!

I måndags hade Spökis skickat ett nytt brev och eleverna fick i uppgift att skriva och berätta om sin familj. Så bra att bilderna de tagit hemma kom till användning.

Under denna veckan har vi bytt mattebok till Singma 1B och börjat arbeta med talen 0-40. Vi har jobbat med att gruppera 10, räkna 10-skutt och sen lägga till resten.

Veckans grej handlade om giraffen. Vi lärde oss bland annat att tungan är 40 cm och ungen faller ca 2 meter när den föds.

Vi har titta på filmen ”Vem bestämmer” som detta avsnitt handlade om kvinnlig rösträtt. Eleverna är kloka när de resonerar kring att kön inte spelar någon roll för om man blir bra på något.

På NO har vi skrivit en gemensam faktatext om djurens anpassningar på vintern utifrån de meningar eleverna samlade förra veckan. Sen har vi jobbat med fågeln kroppsdelar.

På bilden har vi jobbat med olika nyanser av svart, vitt och grått.

Nästa vecka är det 100-fest på fredagen. Tänk att vi redan gått 100 dagar i ettan. Vi kommer fira tillsammans med F-klassen. Alla får väldigt gärna ta med sig 100 saker av något ex pärlor, legobitar, makaroner, stenar m.m.

Kom ihåg studiedagen på onsdag. Vi kommer fortsätta vår utbildning kring det kooperativa lärandet.

Inför nästa vecka.

Måndag: Veckans gjej – Iskall jätte.

Tisdag: Idrott

Onsdag: Studiedag. Fritids öppet.

Torsdag: läsläxa s. 77-81

Fredag: 100-fest. Ta med 100 saker av någonting.

Trevlig helg!

//Betty & Pernilla