2:ans veckobrev v.3

Denna vecka har jag varit på många möten men eleverna har arbetat väldigt bra med Johan och Lena vid dessa tillfällen.

Elevernas del

I måndags fortsatte vi med tema lekplats. Vi skriver faktatexter om 5 enkla maskiner. Maskinerna är:  Lutande planet, skruven, kilen, hjulet och hävstången.

Vi brukar  ha trädslöjd, men i tisdags så hade vi syslöjd. På matten har vi jobbat med höjd och längd. Många blandar ihop lägre med längre, så vi har fått titta extra noga. Sofie har varit på möte så det blev ingen engelska utan vi hade lite fritt. På SO:n jobbar vi om yrken. Vi har fått skriva om våra drömyrken.

Ledtråden till veckans grej var ”kan gå upp i rök”. Svaret var ”Pokemon”

Sofies del

Som Thea skrev om så skriver eleverna faktatexter om de fem enkla maskinerna. De är uppdelade i fyr-och tregrupper och har skrivit texterna 2 och 2. De har använt sig av den kooperativa strategin ”kloka pennan” där den ena skriver och den andra säger vad hen ska skriva.

På elevens val har de fått skriva ner vad de skulle vilja arbeta med på dessa passen och vi kommer att köra det första passet nästa vecka.

v.4

Mån: Läsläxa

Tis: idrott, slöjd

Ons: besök av scouterna