1:ans veckobrev v 3

Denna veckan har vi börjat tränat på att utveckla meningar med ord i början eller slutet ex hunden hoppar kan bli hunden hoppar jättehögt eller den lilla hunden hoppar.

Under matematiken har vi arbetat vidare med strategier för att addera tal 0-20. Det är ganska klurigt så vi växlar mellan konkret material, olika uppgifter och spel på iPaden.

Vi har arbetat vidare med färglära och denna gången fick eleverna måla med grundfärgerna och göra egna blandfärger. Det blev toppenfina färgcirklar och vi upptäckte olika nyanser av samma färg.

På SO har vi börjar arbeta med demokrati genom att titta på en film som heter ”Vem bestämmer”. Detta avsnitt handlar om diktatur och eleverna fick prova på hur det blev om en i 4-grupp bestämde allt. Eleven som bestämde var mån om att sakerna skulle fördelas rättvis i gruppen och vi samtalade om att det inte alltid blir så bra om en bestämmer allt.

Under NO fick eleverna se en film om hur djur anpassar sig för att klara vintern i Sverige. Eleverna fick sedan använda strukturen mina ord dina ord för att minnas innehållet. Eleverna skriver tillsammans med sin axelkompis under mina ord, sen minglar de runt i klassrummet och träffar andra axelkompisar. Då läser de sina meningar för varandra och byter så att de får nya fakta att fylla i under dina ord.

Vi har under veckan arbetat en del med det sociala målet turas om på olika vis ex turas om att läsa en dialog, turas om att skriva svaret på matteuppgifter och turas om att välja bild att skriva till. De turas om med sin axelkompis och efter avslutade uppgifter tackar axelkompisarna varandra för samarbetet och hjälpen.

Inför nästa vecka är det läsläxa s. 73-76 och ledtråden till veckans grej är världens längsta hals.

Ha en skön helg!

//Betty & Pernilla