Veckobrev åk 3

Vi använde oss av karusellen för att få inspiration, samarbeta och lära av varandra när vi skulle starta upp och skriva vår efterlysning jag skrev om förra veckan. Karusellen går till så här: eleverna sitter ihop med sin axelkompis och får röra sig fritt i klassrummet mellan olika lappar. På lapparna står det olika punkter efterlysningen ska handla om t.ex. miljöbeskrivning, kläder osv. Tillsammans med sin axelkompis ska man skriva ner en sak man gemensamt tänker på när man läser punkterna, dock får man inte skriva samma som sina klasskompisar och måste därmed läsa och lära sig av vad de har skrivit tidigare.

I bilden ritade eleverna ett självporträtt till sin efterlysning och utgick från en ellips med stödlinjer.

Eleverna har numera varsin checklista på bänken som jag hoppas kommer vara ett lättillgängligt stöd för skrivningen framöver.

Nästa vecka i svenska kommer eleverna att få lyssna till när Astrid Lindgren själv läser utdrag från sina böcker. Vi kommer då arbeta med ordförståelse och hur känslor uttrycker sig i text. Eleverna kommer även skriva berättelser utifrån Astrid Lindgrens karaktärer och få nya checklistor på bänkarna med fokus på berättande texter.

I matten arbetar vi med att omvandla mm, cm, dm, m, km och mil. Det är klurigt men jag ser att eleverna utvecklas för varje dag! Vi använder mycket praktiska arbetssätt kring det här och det är uppskattat och jag tror att praktik varvat med teori är det bästa för inlärningen. Igår var vi ute och uppskattade längd och ett lag kom på att man kan hålla varandra i handen med en meters avstånd för att uppskatta hur många meter det är, smart!

Läsläxan är att läsa tio minuter varje vardag hemma, boken ska alltid vara i väskan eftersom att de ska ha samma bok som bänkbok i skolan. Jag har valt att vi ska göra så för att eleverna ska få en bättre läsupplevelse och inte blanda ihop flera böcker samtidigt.

I SO har vi börjat arbeta om forntiden och på onsdag får eleverna gärna klä ut sig till hur man såg ut på stenåldern, vi ska testa på lekar som man lekte under stenåldern. Vi arbetar tematiskt med forntiden tillsammans med svenska genom att testa på läsförståelse med frågor på raderna, mellan raderna och bortom raderna, vilket vi jobbade med mycket kring julkalendern innan jullovet.

Sofie och jag tycker att 2:an och 3:an ska arbeta vidare mer med varandra som vi påbörjade innan jul, så därför startade vi upp vårterminen tillsammans med att tillverka flippböcker om 2019/2020 och nästa vecka ska vi ha matte tillsammans.

Vi hörs !

Matilda